??? ???????

Post Top Ad

Your Ad Spot

۱۳۹۷ شهریور ۱۱, یکشنبه

پاموکاله: جاذبه گردشگری و طبیعی بی نظیر ترکیه



پاموکاله یا پامو قلعه یک اصطلاح ترکی است که به معنانی قلعه پنبه ای میباشد. این واژه برای اشاره به یکی از آبگیرهای طبیعی این کشور استفاده میشود که منظره بدیع و چشم نوازی را در پیش روی گردشگران قرار داده است. این جاذبه گردشگری طبیعی در استان دنیزلی و در فاصله 18 کیلومتری از مرکز شهر دنیزلی قرار گرفته است. این جاذبه گردشگری طبیعی که از زمان روم باستان شناخته شده است در دره رودخانه مندرس قرار دارد و در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شده است. شما میتوانید در سفر به تور کوش آداسی از پاموکاله دیدن کنید. برای آشنایی با این جاذبه گردشگری تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

1. تاریخ
از نظر تاریخی این جاذبه گردشگری طبیعی در نزدیکی یکی از شهرهای باستانی یونان و روم باستان به نام هیراپولیس واقع شده بود و از آن زمان در میان مردم محلی شناخته شده بود و در برخی از اسناد تاریخی نیز به آن اشاره شده است. خود پاموکاله حدود 2700 متر طول، 600 متر عرض و حدود 280 متر ارتفاع دارد. علت نامگذاری این جاذبه گردشگری طبیعی به سبب شکل آن است. رسوبهای آهکی که در اثر فعالیت چشمه های آب گرم در اینجا ته نشین شده است موجب پدید آمدن یک شکل منحصر به فرد سفید رنگ شده است که بی شباهت به رنگ پنبه نیست. به همین علت نام آن را پاموکاله یا قلعه پنبه ای گذاشته اند. این منظره طبیعی در طی یک دوره بسیار طولانی از فعالیتهای زمین شناختی شکل گرفته است و همچنان به صورت آهسته در حال تغییر و تحول است.

2. ویژگی طبیعی پاموکاله
در اطراف پاموکاله سنگهای تراورتن بر منظره قالب شده اند. این سنگها به سبب فعالیتهای چشمه آب گرم و مواد معدنی موجود در آن به وجود آمده اند. به صورت میانگین دمای آب این جاذبه گردشگری حدود 17 درجه سانتیگراد است اما در محلی که آب از زمین خارج میشود این دما به 35 درجه نیز میرسد. در خود این جاذبه گردشگری حیات میکروسکوپی و گونه های بسیار معدودی از جانوران بسیار ریز و تطبیق پذیر مشغول زندگی هستند.

3. چرا پاموکاله بی نظیر است؟
این جاذبه گردشگری که با منظره حیرت انگیز خود چشم هر گردشگری را به سوی خود خیره میکند در طول تاریخ به عنوان یک منظره طبیعی اعجاب انگیز معرفی شده است. شهر مقدس هیراپولیس که بیشتر از جنس سنگ مرمر ساخته شده بود حیات خود را به نوعی مدیون وجود این مقصد گردشگری تاریخی بوده است. به هر صورت برخی از موبدان یونانی که در شهر هیراپولیس زندگی میکردند از این جاذبه گردشگری به عنوان یک مکان مقدس یاد می­گردند و در آن به عبادت مشغول بودند. امروزه از شهر هیراپولیس جز یک خرابه چیزی باقی نمانده است.

4. گردشگری
هر چند این جاذبه گردشگری بیش از هزاران سال است که وجود دارد و حداقل از سه هزار سال پیش گروههای مختلفی از انسانها از آن بازدید کرده اند، اما در ابتدای قرن بیستم بود که این مکان به جهانیان شناخته شد و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرد. از سال 1988 میلادی این جاذبه گردشگری طبیعی به همراه ویرانه های به جا مانده از شهر باستانی هیراپولیس به عنوان یکی از اعضای فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شده است و به صورت رسمی از آن با نام هیراپولیس- پاموکاله یاد میشود. به هر صورت از ابتدای دهه 1990 میلادی تعداد تورهای مسافرتی و گردشگری که به مقصد استان دنیزلی و با هدف بازدید از پاموکاله شکل میگیرند رشد روزافزونی یافته است و هر روز بر تعداد گردشگرانی که از این جاذبه گردشگری نادر بازدید می­کنند افزوده می­شود. علاوه بر منظره پاموکاله و جاذبه های تاریخی شهر هیراپولیس در اطراف این منطقه گردشگری چندین منظره بسیار زیبای طبیعی نیز وجود دارد که شما میتوانید در تورترکیه خود از انها بازدید کنید.

5. خطر نابودی پاموکاله
محبوبیت روزافزون این جاذبه گردشگری در میان گردشگران داخلی و خارجی باعث شده است که برخی از کارشناسان محیط زیست اعلام نمایند که پاموکاله در معرض خطر قرار گرفته است. مهمترین خطری که متوجه این جاذبه گردشگری است به فعالیت بیش از اندازه انسانها در اینجا باز میگردد. چرا که باعث شده است که به خود منظره، اطراف آن و همچنین ساختارهای طبیعی که باعث به وجود آمدن پاموکاله شده­ است فشارهای زیست محیطی زیادی وارد شود. به هر صورت برخی از کارشناسان سازمان محیط زیست و نهادهای گردشگری ترکیه به دنبال آن هستند تا برای حفظ این جاذبه گردشگری تعداد گردشگرانی را که قصد بازدید از پاموکاله را دارند کنترل کنند تا از نابودی این منظره شگفت انگیز طبیعی در استان دنیزلی جلوگیری شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Post Top Ad

Your Ad Spot

???????